dnes je 6.8.2025

Input:

Dovolená v časech koronaviru

14.7.2020, Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 2 minuty

V letošním roce není řada věcí taková, na jaké jsme zvyklí. Výjimkou není ani dovolená. V souvislosti s ní řada zaměstnavatelů řeší řadu otázek. Podívejme se na některé z nich.

Může zaměstnavatel nařídit zaměstnanci, kde bude trávit dovolenou? A jak postupovat při jeho návratu, pokud se obává zavlečení nákazy na pracoviště? Tyto otázky si klade nejeden zaměstnavatel. A jaké je jejich řešení? 

Cesta tam

Dovolená je volno, které je určeno k dlouhodobému odpočinku zaměstnance. Nejedná se o pracovní dobu, a zaměstnavatel proto nemůže zaměstnanci určovat, kde má dovolenou trávit, ani po něm nemůže požadovat, aby dovolenou trávil určitým způsobem. To platí i v současné situaci, kdy zaměstnavatelé hledají řešení, jak předejít vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem SARS-CoV-2 ve svém areálu, na svých pracovištích či provozech.

Zaměstnavatel není ani oprávněn shromažďovat údaje o tom, kde zaměstnanci tráví dovolenou, protože se jedná o osobní údaj, který podléhá ochraně podle GDPR.

Cesta zpět

Jiná situace ale nastane, když se zaměstnanec vrací po ukončení dovolené do práce. Oprávnění zaměstnavatele zjišťovat, kde zaměstnanci trávili svou dovolenou, je možné za současné situace dovodit jako oprávněný zájem na tom, aby zaměstnavatel mohl plnit své zákonné povinnosti, které má vůči zaměstnancům především na základě § 101 – § 109 ZP. Tato ustanovení upravují práva a povinnosti zaměstnavatele a zaměstnanců při zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Podle § 102 odst. 1 ZP je zaměstnavatel

Nahrávám...
Nahrávám...